Pages

Friday, January 22, 2016

Tips BaitulMuslim: Cara memahami satu sama lain

Laporan akhbar baru baru ini berkongsi betapa semakin banyak perceraian pada usia awal rumahtangga dengan pelbagai alasan remeh.. peratus tertinggi adalah perceraian di bawah tempoh 5 tahun perkahwinan.

Jadi saya kongsi sekali lagi catatan dulu di bawah ini - kita sama belajar dan berusaha ..moga boleh membantu kita semua memperbaiki rumahtangga semampunya <3

Antara luahan sebahagian suami ialah isteri kurang beri perhatian, isteri suka merajuk lama lama, isteri tak senyum , isteri tidak berhias..

Antara luahan isteri pula, ' macam mana nak senyum..saya geram lah suami saya balik kerja terus tengok tv atau online atau tidur..

' nak berhias untuk suami..??? saya penat penat balik kerja terus masak , suami saya boleh main games..'

'Macam mana muka tak ketat kak..saya penat jaga rumah jaga anak, suami saya balik kerja terus hadap fon..saya nak sembang nak cerita penat dan stress saya pun tak boleh..sedih tau kak..'

Ini bab pengurusan rumahtangga, dan yang berkaitan.

---

Bila tengok di Facebook, kita rasa 'waaahhh sweetnya couple tu dah dapat baby..posing macam macam dengan anak dan pasangan..'

Sedangkan di sana ada realiti yang sangat mencabar dihadapi suami isteri bila dianugerah cahaya mata. Cabaran yang turut menyumbang kenapa pasangan bercerai walau baru dua tahun berkahwin.

Setiap kenikmatan datang dengan pakej cabaran -maka bersedialah.

Seperti di dalam buku yang bagus tentang parenting iaitu 'Baby Brain Rules' oleh Dr John Medina -  penulis menyebut beberapa perkara yang menyebabkan rumahtangga terancam bila mendapat anak.

Antaranya PARENTS STRESS, PARENT TAK CUKUP TIDUR.

Tak cukup tidur boleh jadi penat mental dan marah marah, tak boleh bagi perhatian baik pada baby dan baby pula boleh rasa yang parents mereka emosi tak stabil lalu baby pun rasa stress , meragam dan seterusnya dan seterusnya..

Bila dah ada baby, perhatian kepada baby kadang membuat kan parents terutama ibu sangat serabut dan letih tertekan nak selesaikan urusan kerja rumah banyak, anak anak lagi,  masak, urusan baju, kemas rumah, shopping barang dapur etc ..

Dan bila ada baby, kita akan hilang masa masa peribadi untuk berdua dengan pasangan. Isteri sibuk urusan anak. Suami sibuk cari duit lebih untuk anak. Padahal suami isteri rindu nak masa berdua. Nak senyum tak sempat, apa lagi nak bagi kata kata mesra dan sentuhan cinta. Baru nak baring bermesra berdua, baby dah menjerit menangis minta dipenuhi keperluan fizikal dan emosinya.

Badan penat, pasangan tak memahami tak menghargai, rasa stress kenapa anak asyik menangis, rumah tunggang langgang, duduk dalam dunia sendiri sorang sorang dah tak dapat bersosial dengan kawan seperti zaman solo tanpa anak..

'Huh kalau macam ni bercerai lagi bagus..' itu kesimpulan dibuat bila suami atau isteri tak dapat support dari pasangan atau famili atas cabaran awal fasa dapat anak.

ANTARA solusi diberi penulis; berdasarkan kajian dan pengalaman realiti:

1) Bahagikan kerja kerja rumah. Isteri tak perlu jadi superwoman nak buat sendiri semua. Terima bantuan orang lain (suami/kawan/adik beradik) untuk urusan rumahtangga supaya si isteri / si ibu ini ada masa untuk mandi dengan tenang, makan dengan tenang dan dapat solat dengan tenang dan lain lain aktiviti peribadi ibu yang boleh refresh diri ibu untuk positif mengurus anak dan melayan suami.

2) Nikmati tidur seadanya..tak semestinya lapan jam. ya waktu tidur itu kadang rasa tak cukup dengan kepenatan badan - maka minta Allah bagi keberkahan agar tidur sekejap sekalipun mampu mengecaj fizikal dan jiwa kita. Kekuatan iman sesungguhnya jauh lebih hebat dari kekuatan fizikal dan minda.

3) Pasangan perlu menjadualkan waktu untuk kemesraan dan hubungan intim. Masukkan dalam jadual harian/mingguan  bila waktu yang sesuai untuk bercakap dari hati ke hati dengan pasangan, bila untuk bermesra cuddle with each other, bila waktu untuk seks tanpa gangguan, etc dan isu seksual ini bukan masalah yang kita cakap pada orang lain , tapi bincang baik baik dengan pasangan sebab kita lagi kenal pasangan dan lagi tahu jadual rumahtangga sendiri.

Baby kita dan anak kita akan berterima kasih kepada kita ibu bapa bila kita jaga keharmonian sebagai pasangan. <3

Hadiah terbaik kita pada anak antara nya ialah menjadi suami isteri yang saling mencintai sebab kasih sayang itu akan terbias menghiasi jiwa anak anak insyaALLAH.

👪💑💖💖💖

Disclaimer: copypaste

0 comments:

Post a Comment

Komen anda..